Een mooi voorbeeld van flauwekul:
De Lexus UX hybrid wordt verkocht als een hybride auto zonder te stekkeren. De claim is dat je wel 50% elektrisch rijdt en dat zonder te stekkeren.
Dan moet je weten dat elektriciteit wordt opgewekt als je met de auto afremt. Deze wordt dan in de accu opgeslagen. Deze claim kan alleen maar waar zijn als je heel veel optrekt en afremt, bijvoorbeeld in de stad. Laat dat nou net het gebied zijn waar deze auto niet voor bedoeld is. Als je 50 % elektrisch rijdt, Dan moet de energie (zit in de snelheid van de auto) er eerst met een brandstofmotor ingestopt zijn. Pas als de auto afremt, wordt de accu opgeladen. Op de grote weg heb je hier helemaal geen voordeel van, er wordt nauwelijks geremd en de accu raakt niet vol. Dat blijkt ook wel: Het brandstof verbruik ligt zo in de buurt van de 1 op 17 (autotest)
Iets wat een voordeel lijkt, het niet stekkeren en toch elektrisch rijden, blijkt nauwelijks op te gaan en iets wat een nadeel lijkt, het stekkeren, zou juist een voordeel zijn omdat je dan echt elektrisch rijdt zonder eerst brandstof erin te stoppen. Kortom, een flauwekul verhaal dus.
Dit geldt overigens voor alle hybride, niet gestekkerde auto’s. (zoals bv de Prius) . Alleen Lexus maakt de claim, vandaar de opmerking van mij.